Power Rankings


Atp-touren er heldigvis dynamisk (med unntak av Roger Federer ;), men rankingen er ikke alltid like representativ når det kommer til å rangere de som kanskje i realiteten er de beste spillerne på touren. Her kommer min rangering av hvordan jeg mener atp-tourens ranking skulle sett ut på dette tidspunktet.


1. Roger Federer - Roger Federer skulle være på vei inn i seniortennis, skulle han ikke? Kanskje ikke, sveitseren knuste Murray i AO-finalen og beviste at han fortsatt er the man to beat! Vil han klare kalender-Grand Slam i år?









2. Andy Murray - Andy Murray kom til finalen i US Open i fjor, AO i år, begge ganger knust av Federer i finalen. Murray er nummer to i min ranking, men hans defensive stil har returnert, noe som gjør han til et lett bytte for en viss sveitser. Britene har ventet over 70 år på en mann som kan vinne en Grand Slam, og de kommer til å vente enda lenger
- iallfall så lenge Federer spiller.






3. Marin Cilic - Marin Cilic er et talent med en konsistent utvikling. Han har et flott power play som sikret han en semifinaleplass i AO i år. I tillegg forsvarte han sine titler i Chennai og Zagreb. Cilic vil vise seg å være en viktig spiller blant toppen av eliten utover.








4. Jo-Wilfried Tsonga - Tsonga ble knust i semifinalen av Roger Federer, men allikevel skal vi ikke se bort fra noen viktige faktorer som ikke ble snakket mye om. Tsonga hadde nemlig kommet inn i turneringen med en håndleddsskade og i fjerde runde skadet han magen, allikevel klarte han å brøyte seg inn til semien. Det er imponerende.







5. Rafael Nadal - Rafael Nadal begynner å bli en plage for
tennisprofetene. Vil han noensinne bli frisk og kommer vi til å høre om skadene han pådrar seg før han spiller kampene? Nadal så frisk ut i Qatar, deretter i fire runder i AO, plutselig kom kneskadene hans tilbake og han ble sjanseløs. Rafa kan faktisk ende opp med å være seedet rundt nummer fire når Roland Garros starter - noe som er den dårligste seedingen siden han først spilte Roland Garros.






6. Nikolay Davydenko - Nikolay, du lurte meg. Sluttspillet i fjor var fantastisk, startspillet i år var fantastisk, AO var en skuffelse. Du er fortsatt russer nummer to - selv om Safin ikke spiller lenger! Davydenko trenger å komme over Grand Slam-skrekken sin hvis han noensinne vil ha en sjanse til å vinne en, men forhåpningene mine er borte, han er evig dømt for de små scenene.






7. Andy Roddick - Andy Roddick har gjort det bedre, men han har gjort det verre også. Kneet hans er på bedringens vei, men nå er skulderen i søkelyset. Allikevel har han gjort det bra i noen mindre turneringer dette året. Selv om jeg har lyst til å heie på han, har jeg en gryende følelse av at Roddick virkelig har nådd sitt ytterste og det er synd, med tanke på alt han har ofret. Blod og svette, år etter år, hans siste sjanse kommer til Wimbledon.





8. Juan Martin del Potro - Juan Martin skadet håndleddet og er satt ut av spill til tidlig mars. Inntil det får vi håpe at han klarer å komme tilbake til formen som gjorde at han tok med seg US Open-troféet i fjor. Vi er så lei av one-slam-wonders!








9. Novak Djokovic - Novak har opplevd en bitter periode etter 2008 AO. Jeg kan ikke tenke meg noen verre følelse av å lykkes for så å aldri nå opp igjen. Er Novak Djokovic dead meat nå? Vil han fortsette å være en nøytral plass på atp-rankingen? ja, ialfall til noe skjer, kanskje jobbe med psyken, få tilbake gnisten som han hadde før 2008?

5 kommentarer:

Knut sa...

Gratulerer med blogg!

Jeg ville byttet ut Roddick med Søderling i rangeringen din. Roddick har ennå ikke slått en topp10-spiller i år, og tapte nylig for Verdasco som han hadde vunnet de 7 foregående oppgjørende mot. Jeg tipper Roddick er ute av topp10 ved årsskiftet.

For Djokovics sjanse for å nå toppen mener jeg det er nå eller aldri. Han blir 23 senere i år, og pustes i nakken av yngre spillere (Del Potro, Cilic etc.). Etter min mening har Djokovic vært verdens nest beste grusspiller de siste to årene, og med Nadals tilstand for tida ligger alt til rette for at serberen kan nærme seg Federers førsteplass i løpet av grussesongen. Griper han ikke sjansen nå tror jeg han aldri vil bli nr.1 selv om han nok vil holde seg i topp10 de neste 5-6 årene.

Michael Wilhelmsen sa...

Roddick med Söderling kunne vært et mulig bytte, Roddick har allikevel vært gjennom nesten åtte år med avsluttende ranking innenfor topp ti i verden, en fantastisk egenskap som bare kan matches med Federer selv.
Nå skal det sies at jeg lagde deler av denne rankingen før Robin vant den siste atp-turneringen han var med på + finalen mellom Roddick og Verdasco - noe som jeg trodde kom til å gå i favør Roddick. I tillegg kan det sies at ustabiliteten til Robin er en viktig faktor. Senest i går tapte han i Marseilles-turnering mot den franske spilleren Michael Llodra, en god spiller, men med tanke på de høye forventningene som settes til Söderling er det for dårlig. Derfor velger jeg fortsatt å sette han på en midlertidig tiende plass :)

Når det gjelder Djokovic så er jeg enig med det meste, med unntak av at han er den nest beste grusspilleren - der går jeg mainstream og setter Federer og Nadal, som har dominert de fleste grusturneringene de har deltatt i. Det virker som om Djokovic har mistet fokuset - noe som kan bevises ytterligere ved at han nå har valgt å stille som skuespiler i en spillefilm istedet for å fokusere 110% på tennis.

Knut sa...

Jepp. Og jeg skrev forrige kommentar før Söderling tapte mot Llodra, men så tapte også Roddick mot Querry i natt. Uansett stiller vel begge i Dubai til uka mot skarp motstand. Sånn sett er det kanskje greit å ikke gå hele veien i denne ukas turneringer.

Grunnen til at Federer gjerne går lengre enn Djokovic i grusturneringer er at han slipper å møte Nadal før i finalen. Riktignok gikk Djokovic på en smell i FO-09, men de foregående årene var det, i likhet med for Federer, Nadal som slo ham ut av FO. Og i det eneste møtet mellom Djokovic og Federer på grus i fjor så vant Djokovic. Men i antall ATP-poeng hentet på grus så leder Federer - helt klart.

Nå reiser jeg på ferie og håper å komme tilbake og se at Gulbis har vunnet sin første ATP-tittel - i Memphis.

Michael Wilhelmsen sa...

Ja, så resultatet mellom Roddick og Querry rett etter at jeg postet - beleilig ;)

Det er så mye som kan bli spekulert rundt hvem som topper tennisen. Rafael Nadal er uten tvil best på grusen uansett (som regel;), men Roger Federer har sin nisjé i Grand Slam-turneringene og ikke i de små turneringene. Det er ikke lenger uvant å se Federer tape i de små turneringene lenger, men når det kommer til Roland Garros er jeg ganske sikker på at Federer ville slått Djokovic. Heldigvis for oss så har rankingen til Nadal falt, noe som betyr at det er mer sannsynlig for et møte mellom Djoko og Roger i French - det kan bli interresant :)

Fikk et smil rundt munnen når du nevnte Gulbis, har fulgt han lenge nå, og er ekstremt imponert av spillestilen hans. Jeg er på din side når du sier at du ønsker å se han vinne Memphis :)

-Michael

Daniel Mehlum sa...

Heeeelt syyyyykt bra blogg!

Legg inn en kommentar